Media społecznościowe to centrum życia wielu ludzi w dzisiejszych czasach. Nie są już jedynie miejscem, gdzie młodzież kontaktuje się ze sobą, a podróżujący zamieszczają zdjęcia z kolejnych pięknych miejsc. W mediach społecznościowych kreujemy wizerunek naszych firm, naszych rodzin i nas samych. Rozwijamy biznesy, wpływamy na innych oraz sami ulegamy wpływom.

Znaczenie mediów społecznościowych w dziedzinie medycyny estetycznej ogromnie wzrosło w ostatnich latach. Specjaliści z zakresu medycyny estetycznej rozwijają swoje profile w social mediach, zamieszczając treści przekonujące pacjentów do ich usług, a także – co jest coraz bardziej popularne – treści edukacyjne, uświadamiające pacjentów na temat urządzeń wykorzystywanych w gabinecie, czy  stosowanych wypełniaczy i innych preparatów iniekcyjnych.

Niedawna ankieta przeprowadzona przez Amerykańskie Towarzystwo Chirurgii Dermatologicznej wykazała, że ​​media społecznościowe znalazły się w pierwszej trójce pod względem czynników, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie produktów do pielęgnacji skóry, i na szóstym miejscu pod względem tego, czy poddać się zabiegowi upiększającemu.

Media społecznościowe łączą i edukują ludzi, ale także mogą być źródłem dezinformacji i niepokoju, szczególnie gdy pacjenci, porównując się do wykreowanych przy pomocy filtrów wizerunków innych osób, tworzą w swoich głowach wyidealizowane kanony piękna, a w konsekwencji mają nierealistyczne oczekiwania dotyczące zmian swojego wizerunku. Na szczęście media społecznościowe mogą także tworzyć bezpieczną przestrzeń dla pacjentów, gdzie mogą oni nawiązać kontakt ze specjalistami, aby rozwiać wątpliwości i znaleźć odpowiedzi na swoje pytania.

Niestety, w mediach społecznościowych pojawia się nieustannie ogrom dezinformacji, zwłaszcza dotyczących zabiegów estetycznych, które mogą narazić pacjentów na potencjalne szkody. Media społecznościowe mogą mieć potencjalnie szkodliwy wpływ na zdrowie psychiczne pacjentów i mogą przyczyniać się do różnych uzależniających zachowań. Szczególnie ważne jest uświadamianie pacjentów, aby informacje na temat zabiegów z zakresu medycyny estetycznej i ich efektów czerpali z wiarygodnych źródeł, którymi w social mediach mogą być profile klinik, lekarzy, specjalistów, kosmetologów czy platform edukacyjnych, takich jak Global Beauty Med, a byli szczególnie ostrożni i weryfikowali treści publikowane przez influencerów.

Źródło: Clinics in Dermatology, Volume 40, Issue 1, January–February 2022, Pages 45-48